הגהה לשונית – למה חשוב להקפיד?

זה כל לקרות לכל אחד, לסופר מפורסם, לעיתונאי, לקופירייטר או לכותב תוכן העוסק  בכתיבת תכנים לרשת האינטרנט, טעויות בכתיבה תמיד עלולות לקרות.

התכנים והטקסטים שאתם כותבים לאתר שלכם, לעמודי החדשות, למדיה האינטרנטית או למדיה הכתובה הם כרטיס הביקור שלכם והם הפנים של העסק שלכם. המטרה של הגהת הטקסט היא לשדרג את נראות הטקסט ולשפר את העברת המסרים בצורה ברורה וטובה יותר. רק כתיבה תקינה תסייע לכם ליצור רושם ראשוני מקצועי, להגביר את המוניטין והסמכות שלכם ולהפוך כל טקסט למקור של מידע איכותי וסמכותי.

הגהה היא האחות הקטנה של העריכה הלשונית

הגהה לשונית של טקסט ועריכה לשונית הולכות יד ביד, לשתיהן יש מטרה משותפת – תיקון הטקסט כך שיהיה ברור ונוח לקריאה, אך יש ביניהם הבדלים. בעוד שמטרת העריכה הלשונית היא  התאמת הטקסט לכללי הדקדוק והלשון העברית ושיפור הטקסט ובהירותו, ההגהה הלשונית מתמקדת בתיקון השגיאות הלשוניות והדקדוקיות, תיקון שגיאות כתיב, תיקון שגיאות מקלדת, שימוש נכון במילות היחס, סידור  נכון של חלקי המשפט, תיקון טעויות בהטיית פעלים וכל מה שיתרום לטקסט הסופי להיות ברמה לשונית גבוהה וראויה לקריאה.

הנה מספר דוגמאות נפוצות לטעויות בהגהת הטקסט:

קיצורים פגומים, שגיאות כתיב, כפילות של מילים, כתיבה לא עקבית של אותה המילה,  רווחים מיותרים בין המילים, גרשיים מיותרים או חסרים, חילופים שגויים בין עבר הווה ועתיד, בלבול ואי התאמה בין יחיד לרבים, בין זכר לנקבה ועוד.

לפעמים לטעויות הקלדה יכולות להיות השלכות קשות כמו לדוגמה:

קרדיט מאתר גלובס קרדיט מאתר גלובס[/caption]

 

גיורא מנדל מנכ”ל “חברת חוליו” מספר כי טעות אחת בהקלדה גרמה לו להפסדים רבים. אחד מעובדי החברה, מספר גיורא, הקליד בטעות את המספר 29 דולר לכרטיס טיסה למלטה הלוך וחזור במקום את המספר 229 דולר, לא עשינו הגהה וכך הכתבה עלתה לאוויר. בתוך רגע, שלושים וארבעה אנשים מהירי החלטה רכשו את הכרטיס ושילמו 29 דולר במקום 229 דולר. לא הייתה לנו ברירה, אומר גיורא, וספגנו את ההפסדים.

והנה עוד דוגמא:

[cקרדיט מאתר כלכליסט קרדיט מאתר כלכליסט

לאזלו בוק, מנהל משאבי אנוש בגוגל, אומר: “ב- 58% מקורות החיים יש שגיאות הקלדה. שגיאות ההקלדה הם בין השגיאות הקטלניות ביותר מאחר והמעסיקים מפרשים אותן כחוסר תשומת לב לפרטים הקטנים, כחוסר אכפתיות ולרמת העבודה ולאיכותה”. מיותר לציין כי קורות חיים עם טעויות הקלדה, טעויות כתיב, פיסוק ועוד, נזרקים היישר לפח.

אז מהן הטעויות העיקריות שחשוב לשים לב אליהן?

שגיאות כתיב הן בין השגיאות הצורמות ביותר בעת קריאת טקסטים מסוגים שונים.

שגיאות הקלדה אלו שגיאות שכיחות הנוצרות תוך כדי העבודה, ויקום מי שאין לו שגיאות הקלדה. הגהה מקצועית תאתר את שגיאות ההקלדה ותתקן אותם בדרך קלה ומהירה.

שגיאות בפיסוק – פיסוק נכון יקל על תהליך הקריאה ויבטיח הבנה נכונה של הטקסט הכתוב. שימו לב איך פסיק אחד קטן שהחליף את מקומו במשפט שינה את כל המשמעות של המשפט:

 משפט ראשון: דודי, החזיר מת אתמול!

 משפט שני: דודי החזיר, מת אתמול!

ההבדל במשמעות בין שני המשפטים בולט וברור.

ניסוח בהיר וממוקד – בעידן שבו אנחנו עמוסים במידע ובמסרים, לקורא הממוצע אין זמן לקרוא בעיון, הוא מצפה שנגיש לו טקסט ממוקד וברור. לכן ניסוח וליטוש של משפטים שאינם מנוסחים נכון וכתיבה קצרה וממוקדת העומדת בכללי התחביר והפיסוק יובילו את הקורא אל המקום שאליו אתם רוצים להוביל אותו ויטמיעו בתוכו את המסרים.

רווחים בין המילים.

חלוקה נכונה של פסקאות ומשפטים.

השלמה של מילים חצויות ומחיקה של מילים חוזרות או מיותרות.

טעויות בלשון של זכר ונקבה.

מה החשיבות של ההגהה באתרי האינטרנט?

כל בעל עסק או נותן שירות מעוניין שיתייחסו אל האתר שלו כאתר רציני וסמכותי. אך כאשר הגולשים קוראים תכנים עם שגיאות כתיב, שגיאות הקלדה, ניסוחים מעורפלים ולא ברורים, סביר להניח שהם לא יתייחסו ברצינות לא לאתר ולא לבעל האתר. הנתונים מלמדים שהגולשים ממהרים לנטוש אתרים שהתוכן שלהם רווי בשגיאות.

אחת המטרות של כל בעל אתר הוא לספק תוכן ברור ולהעביר היטב את המסרים השיווקיים. אתרים המכילים תכנים בעייתיים, תכנים דו משמעותיים ולא ברורים מבלבלים את הגולשים וגורמים להם לנטוש את האתר. אם אחוזי הנטישה שלכם באתר גבוהים אולי כדאי לכם לערוך הגהה לשונית, מרב הסיכויים כי אחוזי הנטישה יקטנו באופן משמעותי.

גם גוגל – מנוע החיפוש הגדול בעולם, מבחין בין תוכן איכותי לבין תוכן פחות איכותי, בין תוכן הכתוב בעברית יפה ונכונה לבין תוכן לא ברור המלווה בשגיאות רבות, והוא נלחם בתכנים שאינם כתובים נכון מבחינת השפה ועם שגיאות כתיב. גוגל נוהג לתגמל את האתרים המשקיעים בכתיבה של תכנים איכותיים ומקדם אותם בדירוג תוצאות החיפוש  ולהפך.

להזמנת שירות כתיבת תוכן לאתרים

קבלו מתנה – 6 טיפים מצוינים שיגרמו לכל טקסט להיות איכותי וראוי לקריאה

סיימתם לכתוב ואתם קוראים את הטקסט שוב לצורך הגהה, קראו אותו לאט לאט.

במקרים רבים כאשר אנו קוראים תכנים, אנחנו לא קוראים, אלא מרפרפים. אבל בהגהה מומלץ לקרוא את הטקסט לאט ומילה במילה. קראו כאילו אתם מקריאים אותו למישהו אחר, כך תוכלו לצוד שגיאות ותקן אותן.

התרכזו בקריאת הטקסט,

סגרו את הרדיו, את הטלוויזיה, הניחו את הטלפון בצד והתרכזו רק בקריאה. קשה מאוד להתרכז כאשר יש הסחות דעת כמו הודעות קופצות בוואצאפ רעש של ילדים, חדשות ועוד. אם יש רעש בבית, סגרו את הדלת של חדר העבודה.

אל תתמקדו בתוכן, תתמקדו במשפטים.

קראו כל משפט כאילו הוא עומד בפני עצמו ונתחו אותו מבחינת תחביר, פיסוק ושגיאות נוספות. כאשר אתם קוראים את המשפט חשבו האם הוא הגיוני וברור.

קראו את הטקסט בקול.

דרך מצוינת להתרכז בטקסט היא לקרוא אותו בקול. הגו כל מילה לאט וברור והתייחסו לסימני הפיסוק. זה יעזור לכם למצוא טעויות או משפטים חסרי היגיון בטקסט.

להזמנת שירותי קופירייטינג

קחו מנוחה מהטקסט

סיימתם לכתוב, הטוב ביותר זה לבצע את ההגהה ביום שלמחרת או לפחות כעבור מספר שעות. אחרי שאנחנו מסיימים לכתוב את הטקסט אנחנו עדיין מרגישים  קרובים אליו, הרגשה שפוגעת ביכולת שלנו לאתר טעויות.

קחו זוג עיניים נוסף 

אנחנו משוחדים וקשה לנו לאתר את הטעויות של עצמנו, ולכן מומלץ לבקש מבן משפחה או חבר לעבור גם על הטקסט. לחבר שיקרא את הטקסט בפעם הראשונה יש סיכויים גבוהים למצוא שגיאות הקלדה, שגיאות כתיב או בעיות בניסוח.

לסיכום,

טקסט שנכתב ונערך באופן מקצועי מעביר את המסרים השיווקיים בצורה מובנת וברורה, הוא טקסט שמעניין את הקורא, הוא יוצר הרגשה כי הטקסט נכתב על ידי בן אדם מקצועי ואינטליגנט ובונה אתכם כאוטוריטה בתחום שבו אתם עוסקים.

רינה יוגל – מנכ”ל “טקסטלי” היא עורכת לשון מוסמכת ומומחית בכתיבה שיווקית.

מחפשים כתיבה איכותית הן מבחינה שיווקית והן מבחינה לשונית?

צרו איתי קשר!

תוכן עניינים

תוכן עניינים

התקשרו - 072-2221780

צרו קשר

תמונה גדולה לאתר

מידע מקצועי

דילוג לתוכן